Categorieën
< Alle onderwerpen

Wifi kwaliteit meten

Zo nu en dan worden we benaderd door mensen die aangeven dat ze het idee hebben dat het internet niet snel genoeg is. In eerste instantie testen we dan natuurlijk de kwaliteit van het signaal dat in de router binnenkomt. Zie hiervoor ook op https://www.stipte.nl/oks/1-snelheid-testen/.

Het gebeurt regelmatig dat dit signaal perfect is, maar mensen problemen blijken te hebben met de draadloze internet verbinding, ook wel het WiFi signaal in huis.

Dit probleem is veel lastiger te identificeren. WiFi problemen kunnen door veel meer verschillende oorzaken worden veroorzaakt. Bijvoorbeeld wanneer een oudere telefoon wordt gebruikt die de hoge snelheden die de Fritz!BOX kan aanleveren helemaal niet aan kan.

Maar het gebeurt ook dat de wifi goed is, wanneer men zich dicht bij de Fritz!BOX bevindt, maar alleen slechter wordt wanneer men er verder vandaan loopt. In dat geval kan dit worden opgelost door de Fritz!BOX anders te plaatsen of eventueel met Fritz!Repeaters. Deze laatste kunnen halverwege het huis worden geplaatst en versterken dan het wifi signaal.

De producent van de Fritz!BOX heeft hier een mooie app voor gemaakt: de FRITZ! App WLAN. Wanneer men deze installeert op een smartphone of tablet, kan er terwijl er door het huis gelopen wordt, worden gekeken naar de kwaliteit van de WiFi. Zo kan er gekeken worden of er op de plekken in huis waar het meest gebruikt wordt gemaakt van de WiFi, ook wel voldoende signaal is.

Ook als u geen wifi problemen heeft, kan het interessant zijn om de kwaliteit in huis te controleren. De FRITZ! App WLAN kunt u hier downloaden:

In het geval dat wij samen met u de wifi situatie bij u thuis aan het onderzoeken zijn, kunt u ook vanuit de app eenvoudig een rapport opslaan. Dit kunt u dan weer naar ons mailen.

In sommige gevallen is de conclusie van het onderzoek dat er een oplossing gevonden kan worden door het plaatsen van extra Fritz!Repeaters. Mochten u willen dat wij dit voor u regelen, kijk dan eens hier https://www.stipte.nl/oks/problemen-met-wifi/ voor ons huidige aanbod.

Inhoudsopgave