Categorieën
< Alle onderwerpen
Print

Phishing.

Phishing, hoe herkent u dit en hoe voorkomt u dat u slachtoffer is. 

We horen het steeds vaker in het nieuws, mensen die de dupe zijn geworden van phishing. Maar wat is phishing nu eigenlijk, en hoe herkennen we het?  

Bij phishing proberen criminelen informatie van u te bemachtigen, zoals bank- of creditcard gegevens. Ze vissen letterlijk naar informatie. Dit kan bijvoorbeeld door e-mails te sturen met daarin een link naar een website, of door u gewoon te bellen als ze ergens uw telefoonnummer hebben weten te bemachtigen. Klik daarom nooit op links in een phishing e-mail die u niet vertrouwt en geef wanneer u gebeld wordt nooit uw bankgegevens telefonisch door.  

De daders doen zich vaak voor als een bekende instantie zoals de Belastingdienst, uw bank of uw internetprovider. De e-mail en de website waarnaar gelinkt wordt in de e-mail lijken soms net echt maar zijn nagemaakt om u te misleiden. Phishing-fraudeurs misbruiken de naam en het beeldmerk van tal van bedrijven en instanties, zo ook van telecomaanbieders.  
 
Hoe herkent u een nepmail? 

Wanneer u twijfelt aan de echtheid van een email, controleer dat het e-mailadres van de afzender. De naam van de afzender is vaak wel dezelfde als die van uw bank of provider, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Klik bij twijfel nooit op de link in de email. Het is altijd beter om zelf naar de website van desbetreffende instantie te gaan. U kunt natuurlijk ook even contact opnemen met de instantie zelf om de echtheid van het bericht te verifiëren.  
 
 
Phising via een telefoongesprek of SMS. 

We spreken van telefonische phishing wanneer iemand u onverwacht of ongevraagd belt, of een vals sms-bericht stuurt. Er wordt gezegd dat men namens uw bank, provider of een andere bekende organisatie contact opneemt, maar dat is natuurlijk niet het geval. In het gesprek wordt geprobeerd om informatie te verkrijgen die de organisatie al zou moeten hebben, of logischerwijze helemaal niet nodig heeft. Zodra u het gesprek niet vertrouwt, adviseren wij u het gesprek direct te beëindigen en contact op te nemen met de instantie via het telefoonnummer wat op de website of uw laatste brief van dat bedrijf of staat vermeld. Dan kunt u met hun controleren of het er wel of geen sprake van phishing was. 

 
Wat u moet weten. 

Wat goed is om te weten: Stipte stuurt u nooit directe betaalverzoeken. Wanneer wij in de veronderstelling zijn dat iemand een betalingsachterstand heeft, krijgt u van ons een email of een brief met betaalinformatie. Ons bankrekeningnummer betreft NL03RABO0341132802 t.n.v. Stipte te Lelystad en is naast op de email ook op onze website terug te vinden. 

Daarnaast sturen wij nooit via WhatsApp of andere social media kanalen berichten over betalingsachterstanden. Ook vragen wij u nooit per WhatsApp, sms, mail of telefoon om persoonlijke gegevens door te geven of om via een link geld over te maken. 

Mocht u naar aanleiding van dit bericht vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Vorige Fritz!Fon App.
Volgende Opname pakket uitgebreid.
Inhoudsopgave